custom-header

Sponsorointi extreme-urheilussa

Sponsorointi extreme-urheilussa

sponsor1Urheilu on nykyihmiselle tärkeä osa arkea. Se on monille elämäntapa tai inspiraation lähde. Urheilu on myös yksi edellytys hyvälle kunnolle, joten jokainen terveyttään arvostava panostaa myös johonkin urheilulajiin.

Tämä ilmiö puolestaan johtaakin siihen, että urheilu on myös todella iso taloudellinen tekijä, jolla myydään ja tienataan miljoonia. Perinteiset lajit eivät myöskään aina riitä tyydyttämään urheilullisia tarpeitamme, sillä viime vuosikymmeninä on uusia, entistä erikoisempia ja haastavampia lajeja kasvanut perinteisten rinnalle. Nuo uudet lajit ovat saavuttaneetkin suosiota, joka osaksi johtuu niiden erikoisuudesta. Toinen merkittävä tekijä on pitkälti myös tehokas markkinointi, jonka avulla on luotu muotitrendejä, kuten alamäkiluistelu, parkour tai leijalautailu.

Red Bull antaa siivet!

sponsor2Red Bull on oiva esimerkki extreme-urheilun sponsoroinnista, jonka myötä moni uusi laji on kirjaimellisesti saanut siivet alleen ja noussut suosioon. Samalla tästä pienestä energiajuomaan keskittyneestä yrityksestä kasvoi maailmanlaajuinen jättiyritys, joka niin ikään sai siivet alleen.

Red Bull ilmestyi markkinoille 80-luvulla luomalla energiaa antavan juoman, jonka koostumus oli jopa hyvin kyseenalainen. Se oli seikka, joka itse asiassa osoittautui enemmänkin eduksi kuin haitaksi yritykselle. Se on nimittäin alusta alkaen satsannut erikoisiin, jopa vaarallisiinkin lajeihin, jotka nimenomaan vetoavat haasteita hakevaan nuorisoon.

Red Bull -juoma ja extreme-urheilun muodot, jotka se on nostanut suosioon, ovat siis vahvasti kytkettyjä toisiinsa: kyseisiä lajeja ei olisi ilman Red Bullin rahoitusta, mutta samalla brändi on maailmanlaajuisesti tunnettu juuri kyseisten lajien ansiosta. Yksi hyvin havainnollinen esimerkki on Formula 1 -tallina toimiva Red Bull. Tiiviin yhteistyön myötä energiajuomayhtiön ja urheilulajin rajat sekoittuvat, ja ne mielletään voimakkaasti yhdeksi ja samaksi asiaksi.

Betsafe tukee moottoriurheilua

Urheilun tukeminen on markkinointia, joka tuottaa tulosta, joten monet suuret yritykset sijoittavat suuria summia urheilun, ennen kaikkea extreme-urheilun sponsorointiin. Kasinosivusto Betsafe tekee markkinointia tukemalla extreme-lajeja, kuten Gumball-rallia, jonka pääsponsorina se on toiminut jo usean vuoden ajan.

Pääasiassa Betsafe tarjoaa laadukasta kasinopeliä kotikasinoille, mutta samalla sen sivustolla järjestetään muun muassa kilpailuja, joiden voittona on osallistuminen johonkin sen sponsoroimista urheilutapahtumista. Yritys tarjoaa myös yhden markkinoiden parhaista netissä toimivista vedonlyöntisivustoista. Asiakas voi asettaa panoksia palvelussa kymmeniin eri lajeihin, kuten jalkapallo, pesäpallo tai tennis.

Extreme-lajina leijalautailu

sponsor5Mikä tekee lajista tyyliltään extremen, mikä siinä on erikoista? Kun puhutaan extreme-lajeista, tarkoitetaan jotain uutta, tavallisesta poikkeavaa ja ehkä hieman vaarallistakin urheilua. Tässä urheilumuodossa kokeillaan sekä omia että luonnonlakien rajoja: kuinka kovaa uskaltaa laskea, miten korkealta hypätä ja miten kovaa tuulta uskaltaa uhmata.

Kun kysymyksessä on urheilu, on toki kaikkiin extreme-lajeihin kehitelty myös sopivat välineet, joilla urheilijan turvallisuus pyritään takaamaan. Jos olosuhteet muuttuvat vaaralliseksi, on tärkeää pitää huolta terveydestään.

Yksi viime vuosina suosiota saavuttanut extreme-laji on leijalautailu. Leijalautailussa nautitaan vauhdin hurmasta yhdistettynä luonnon ja tuulen voimiin. Leijalautailija etenee jäällä tai vedessä luotsaamalla välinettään ja suorittaen laineiden avulla erilaisia hyppyjä.

Leijalautailu on yksi niistä lajeista, joita Red Bull on ollut luomassa tukemalla ja sponsoroimalla sen toimintaa ja järjestämällä kansainvälisiä kilpailuja ja tapahtumia.